Forum poświęcone zagadnieniom klimatyzacji i wentylacji
Nowy użytkownik
est najczęstszym zamiennikiem czynnika R12. Używany zazwyczaj w małych i średnich , domowych oraz handlowych urządzeniach chłodniczych oraz klimatyzacyjnych.
Płyn jest najczęściej używany w chłodziarkach jednokomorowych – najlepiej w urządzeniach nowych, ponieważ nie stanowi on bezpośredniego zamiennika wycofanego R12.
R134a jest powszechnie używanym czynnikiem w klimatyzatorach samochodowych.
Istnieje możliwość używania R 134a (w mieszaninach z innymi czynnikami np. R 227 lub samego ) do tworzenia aerozoli i spieniania materiałów izolacji cieplnych.
R134a (wzór chemiczny CH2F-CF3) jest związkiem jednorodnym . Bezbarwny płyn o delikatnym eterycznym zapachu . http://www.r134a.pl Czynnik R 134a prawie nie tworzy związków olejami mineralnymi i alkilobenzenowymi. Wymusza to konieczność użycia do współpracy z nimi olejów na bazie polialkiloglikoli lub olejów estrowych, jednak nawet i z tymi środkami czynnik R134a nie wykazuje pełnej rozpuszczalności.
Z polialkiloglikolami luki rozpuszczalności obserwuje się od 60oC przy czym wraz ze wzrostem lepkości spada też krytyczna temperatura nierozpuszczalności . Niektóre oleje z grupy PAGów o bardzo niskiej lepkości charakteryzują się wręcz nieskończoną możliwością tworzenia roztworów z R134a idąca w parze ze spadkiem stabilności termicznej, inne zaś wykazują „ odwrócony obraz” rozpuszczalności.
Ostatnio edytowany przez klimathurt (2012-10-26 14:42:49)
Offline
Administrator
Klimatyzator jednoczęściowy Mariani, z 1999 roku. Hałasuje znacząco. Metaliczny dźwięk o częstotliwości pewnie jakieś 20 Hz, taki jakby się coś obijało w środku zbiornika sprężarki o jej ściany. No cóż, sprężarka ma swoje lata i pewnie powoli zbliża się jej kres. Silnik sprężarki wisi na sprężynach, prawdopodobnie którejś coś się stało. Sprężarka hermetyczna więc tu nic się nie zdziała. Tak czy inaczej serwis - a najprawdopodobniej sprężarka do wymiany.
We własnym zakresie można wyczyścić wymienniki aby trochę ulżyć pracy tej sprężarce. Można też sprawdzić pobór prądu i ustalić czy i na ile jest zbliżony do tego na tabliczce znamionowej. Niekoniecznie, zależy od konstrukcji. Ponadto silnik pewnie nie spadł ze sprężyny tylko np. jest uszkodzona, pęknięta i nie trzyma jak trzeba. Mogą to być również płytki zaworowe - tak czy inaczej to sprężarka hermetyczna - podlega ona wymianie a nie naprawie.
Czy jakieś pomiary prądu , ciśnienia zostały zrobione, czy to takie gdybanie co by było gdyby było?
Offline